Biuletyn Informacji Publicznej
Menu BIP
Idea integracji…
- Jesteś tutaj:
- Strona główna
- Integracja
- Idea integracji…
O tym jak ważna jest współpraca i działanie w grupie już od najmłodszych lat, nikogo nie trzeba przekonywać. Adaptacja dziecka w przedszkolu może trwać kilka tygodni: trzy, sześć, a niekiedy nawet dziesięć. Dziecko musi w tym czasie poznać nowe miejsce, przystosować się do innego rytmu dnia, a także zaakceptować obowiązujące w przedszkolu zasady. Nawiązuje relacje z panią, opiekunkami, dziećmi. To wszystko wymaga od niego sporego wysiłku. Procesowi oswajania tych wszystkich nowości sprzyja regularność. Gdy maluch choruje i nie chodzi do przedszkola, proces adaptacji przedłuża się. Umiejętność przebywania i działania w grupie, nabyta w przedszkolu, przyda się na późniejszych etapach życia: w szkole, na studiach i wreszcie w pracy. Pozwoli odnieść sukces, działać efektywniej i unikać konfliktów. Brzmi poważnie, jak na przedszkolaka? Okazuje się, że to bardzo ważne, by już kilkuletnie dzieci uczyły się współpracować! Jak mówią nam specjaliści – wprowadzenie dziecka do grupy rówieśniczej nie jest proste, ale są na to sposoby.
„Dla większości rodziców moment pójścia dziecka do przedszkola jest czasem trudnym, do którego starają się swoją pociechę jak najlepiej przygotować. Ważne, żeby nie denerwowali się nadmiernie, gdyż dzieci bardzo łatwo odczytują i przejmują emocje dorosłych. Gdy dziecko zaobserwuje niepokój rodzica myśli, że czeka je coś złego, co negatywnie ustosunkowuje je do pierwszych chwil w nowym miejscu. Stąd warto zadbać o opanowanie i pewność siebie, dzieci łatwo wyczuwają wahanie. Warto też pamiętać, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak dziecko zareaguje, gdy przyjdzie mu zostać w placówce bez rodziców – nie oznacza to, że dzieje się mu jakaś krzywda. To reakcja na zmianę, do której maluch niebawem się dostosuje. W tych trudnych chwilach pomocna jest świadomość, że przychodzi taki czas, gdy jako rodzice nie jesteśmy w stanie zapewnić dziecku tak cennych dla niego doświadczeń w kontakcie z rówieśnikami: możliwość zawierania przyjaźni, bogate spektrum zabaw, nauka reguł w grupie czy dydaktyczne przygotowanie do dalszych etapów edukacji. Umożliwienie dziecku uczęszczania do przedszkola to inwestycja w jego rozwój i wzbogacanie jego świata”.
Katarzyna Scheibe – psycholog dziecięcy
„Dla większości rodziców moment pójścia dziecka do przedszkola jest czasem trudnym, do którego starają się swoją pociechę jak najlepiej przygotować. Ważne, żeby nie denerwowali się nadmiernie, gdyż dzieci bardzo łatwo odczytują i przejmują emocje dorosłych. Gdy dziecko zaobserwuje niepokój rodzica myśli, że czeka je coś złego, co negatywnie ustosunkowuje je do pierwszych chwil w nowym miejscu. Stąd warto zadbać o opanowanie i pewność siebie, dzieci łatwo wyczuwają wahanie. Warto też pamiętać, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak dziecko zareaguje, gdy przyjdzie mu zostać w placówce bez rodziców – nie oznacza to, że dzieje się mu jakaś krzywda. To reakcja na zmianę, do której maluch niebawem się dostosuje. W tych trudnych chwilach pomocna jest świadomość, że przychodzi taki czas, gdy jako rodzice nie jesteśmy w stanie zapewnić dziecku tak cennych dla niego doświadczeń w kontakcie z rówieśnikami: możliwość zawierania przyjaźni, bogate spektrum zabaw, nauka reguł w grupie czy dydaktyczne przygotowanie do dalszych etapów edukacji. Umożliwienie dziecku uczęszczania do przedszkola to inwestycja w jego rozwój i wzbogacanie jego świata”.
Katarzyna Scheibe – psycholog dziecięcy
Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Renata Franczok (2018-02-19 13:52:47)
Liczba odwiedzin: 1549
Informację wprowadził(a): Renata Franczok (2018-02-19 13:52:47)
Liczba odwiedzin: 1549